fredag 30 maj 2008

Smått och gott!

NU ÄR DET SOMMAR!!!!!!


Så himla härligt med varmt och soligt väder!

Det blir ju inte så mycket tid över för bloggande, eller internet överhuvudtaget faktiskt, det går ju inte att vara inomhus när det är så underbart ute.

Första doppet är avklarat och det var knappt kallt ens, kunde ligga i och plaska och busa med dottern ett tag till och med! Det är gött att ha sjön tvärs över vägen, man kan svalka sig själv och hundarna när som!

Selma börjar få en fin solbränna på magen, hon älskar att sola sig den stollan. Hon kan ju gå ut och in som hon vill men ändå ligger hon där i solen och flämtar som en besatt!

Tuttig är hon fortfarande trots reducering av mat och långa skogs race. Snart dags för vetten kanske......

Selen vi beställde för några veckor sedan är äntligen klar. Hämtade den igår, hon som gjort den bor bara någon km från oss och har slädhundar. En kombisele blev det, ska dra lite och ha den lite i spår/sök. Trots att Tosco är en rejäl kille så passar den hyffsat till Selma om man spänner åt lite, hon är ju rätt välbyggd hon med. Ligger lite långt bak, för Tosco är ju såklart längre i ryggen, men helt ok. Ekonomiskt och bra ;-)

Prövade en av selmakar-damens kättingar bakom Tosco, de som de har till sina hundar när de bygger upp dem inför slädtävlingarna, han tyckte det var lite skumt först med en lång tung svans bakom sig, men han fattade grejjen snabbt! Så nu måste jag ju till skroten någon dag och köpa billig kjedja.

Sand-kamo färgad är den och det blev snyggt till hans brindle.
Bilder på hundar i sele:




Förra helgen var jag med kompisen och hennes CC Max på SBHK utställning i Kinnekulle. Ingen av våra hundar var anmälda så jag skulle bara njuta och suporta tänkte jag. Men vad nervös jag blev för hennes skull, nästan värre än när jag ställer hund själv! Är jag väl i ringen brukar nerverna vara borta för då är jag så fokuserad på hunden, att stå vid ringside var ju värre!
Och så glad jag blev för hennes skull, att Max fick sitt andra Cert, blev BIR och sedan även
BIS-3! Max har ju åldern inne så nu är det bara ut och jaga Championatet för dem!
Extra kul var det också att en liten CC tjeja blev BIS valp på samma utställning!

Sedan så har jag hittat en jättebra runda uppe i skogen som vi har gått nästan varenda morgon den här veckan jag och hundarna. Någon, komunen eller markägaren, har gjort en lång väg av sprängsten som det går att putta barnvagn på! Det tillhör ju inte vanligheterna att man kan låta hundarna springa i ett par timmar i skogen samtidigt som man slipper bära lill bebban som faktiskt väger rätt mycket nu! Det blir lite skumpigt och halvsvårt att putta på de stora stenarna men vi har ju cross-däck på vagnen så det funkar ok.

Om en vecka är det utställning igen för Tosco, men jag kommer inte vara med. Husse får åka själv medans jag åker till Bulgarien!
Har aldrig varit i det landet så det ska bli spännande!
Hoppas att det kommer vara lika bra väder där som vi har hemma nu!

Blommor och växter fullkomligt sprutar upp nu i trädgården. Det mesta kommer av sig självt men jag har fått mycket nytt av min nya trädgårdsmästare -Syster yster! Hundarna är så duktiga och låter alla krukor på verandan vara och har inte sprungit ned raberberna eller hoppat i grönsakslandet ännu, värre var det förra året. Tosco var duktig med möbler och dyligt inomhus men på verandan tyckte han att det var frittfram. Där kunde man både kissa och bita i armstöden på de nya utemöblerna, morrrrrrr! Han var ju bara bebis så jag kan förlåta honom.


Här kommer lite av vår blomsterprakt




Nu kanske det tar ett tag med nya inlägg pga av min resa men förhoppningsvis så har jag mer spännande att berätta när jag kommer hem igen ;-)